محمد ذاکری

مسئولین اجرایی چه جایگاهی برای اتاق بازرگانی در رونق اقتصادی قائلند؟

نباید بجای تسهیل امور که موجب تشویق صنعتگر و بازرگان می گردد با سیاستهای غلطی مانند افزایش مالیاتها آن هم تا ده برابر ،بنحوی عرصه را بر تاجر و صنعتگر تنگ نمود که منجر به ورشکستگی آنان گردد یا ادامه فعالیت برایشان مقرون بصرفه نباشد و یا با بد اخلاقی هایی موجبات دلسردی آنان فراهم گردد

بسم الله الرحمن الرحیم     

قال الامام عَلی ـ علیه السلام ـ : تَعَرّضُوا لِلتّجاراتِ فَاِنَّ لَکُمْ فیها غِنیً عَمَّا فِی اَیْدِی النّاسِ وَ اَنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الْاَمِینَ.
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمودند: دست به انواع بازرگانی بزنید که تجارت‌ها عامل بی‌نیازی شما از اموال مردم است و براستی خداوند شخص صاحب حرفه درست‌کار را دوست دارد.«میزان الحکمه، ج۱، ص۵۲۰»

 


مسئولین اجرایی چه جایگاهی برای اتاق بازرگانی در رونق اقتصادی قائلند ؟

امروزه صنعت ،معدن و تجارت بعنوان سه ضلع تاثیرگذار در هندسه  اقتصادی کشورها شناخته می شود  . هر کشوری که بتواند  مدیریت و هماهنگی بیشتر و موثرتری در این زمینه داشته باشد ،قطعا مردم آن کشور شاهد رشد و بالندگی  چشمگیری در امر اقتصاد  خواهند بود.

البته سالها پیش کشورهایی با ایجاد کانونی بنام اتاق بازرگانی جهت هماهنگی بین این سه بخش اقدام نموده اند و کشور ما ایران نیز در سال 1369 به این مهم مبادرت ورزید و در حالیکه  سالها از تاسیس اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن و کشاورزی میگذرد و نقش آن در بخش های نامبرده می تواند مهم ،سازنده و اثر گذار باشد .

اما متاسفانه سهم استان هرمزگان از مزیت های این اتاق در زمینه هایی مانند  کشاورزی،معادن عظیم ،صنعت شیلات و محصولات دریایی و همچنین صنعت گردشگری بعنوان صنعتی موثر و سایر مزیت ها در اقتصاد کشور و سایر امور مرتبط بسیار ناچیز و بلکه نزدیک به صفر است.

بنظر نگارنده این امر زایده  ضعف مسئولین اجرایی  نسبت به آگاهی از نقش مثبت و بسزای بازرگانان و اتاق بازرگانی در اقتصاد استان  بوده است. که جا دارد  با تحقیق ،مطالعه و مداقه بیشتر در شرح وظایف و قوانین مجموعه اتاق بازرگانی و همچنین با اقدامی سریع و شتابان نسبت به بهره برداری از این پتانسیل عظیم حرکت نمایند و بدنبال رفع سدهای موجود بر سر راه بازرگانان،صاحبان صنایع و حرف و همچنین معدن داران و کشاورزان باشند زیرا با وجود رکود حاکم بر کشور تنها راه برون رفت از وضعیت بغرنج کنونی  و رونق بازار داخلی حمایت جدی از مشاغل نامبرده و به خصوص بازرگانان است.

نباید بجای تسهیل امور که موجب تشویق صنعتگر و بازرگان می گردد با سیاستهای غلطی مانند افزایش مالیاتها آن هم تا ده برابر ،بنحوی عرصه را بر تاجر و صنعتگر تنگ نمود که منجر به ورشکستگی آنان گردد یا ادامه فعالیت  برایشان مقرون بصرفه نباشد و یا با بد اخلاقی هایی  موجبات دلسردی آنان فراهم گرددو در نتیجه رونق اقتصادی استان که مطالبه عموم مردم است در کش و قوس های اداری غیر ضروری و بعضا غیر مرتبط با قوانین با مشکل  مواجه شود و بجای اشتغالزایی  در این بخش نیز عده ای بواسطه ندانم کاری ها از قطار اشتغال پیاده شوند.

 بهمین جهت لازم است  تا مسئولین امر  دست انداز ها و موانع را  با  کمک افراد مجرب و فعال در این حوزه شناسایی و با اعتماد به داده های آنان و بررسی میدانی و عمیق تمام همت و تلاش خود را برای برداشتن سدهای پیش روی این  شاهرگ حیاتبخش اقتصادی استان بکار بندند و بدنبال ایجاد آزاد راهی هموار در مقابل موثرین اقتصادی .کشاورزی و بخش صنعت و معدن استان باشند.

و عملکرد خود در تحقق این مهم  را بطور شفاف به آگاهی عموم مردم برسانند.

من الله التوفیق

محمد ذاکری