محمد ذاکری

مصاحبه با سایت افسران ولایت با موضوع نوسانات ارزی در سال 1397

گفتگویی با محمد ذاکری طلبه حوزه علمیه بوشهر و کارشناس و فعال مسائل سیاسی و اقتصادی در سال 1397 با موضوع نوسانات ارزی و گرانی ها

 است که متن این گفتگو در متن زیر آمده است.

-دلیل نوسانات ارزی و گرانی های اخیر چیست؟

پر واضح است که دلیلی جز بی برنامگی و باری به هر جهت اداره شدن سیستم اقتصادی وجود ندارد. ببینید وقتی تراز تجاری و gdp ایران نسبت به سال گذشته رشد مثبتی را از خود نشان می دهد قاعده این است که ارز وطنی گران شود و دلار ارزانتر ولی چرا این اتفاق بصورت عکس رخ میدهد باید علت یابی کرد. من فکر میکنم دولت و بانک مرکزی بدون توجه به محدودیت راههای تامین ارز سهم بخش های تولیدی و صنعتی و سهم واردات کالاهای اساسی را جای دیگری لو داده باشند و بعدا برای تامین ارز بخش های مذکور با مشکل مواجه شده باشند. این تحلیل بنده هست.

-با وجود رانت و فساد اقتصادی وظیفه مسئولین در این زمینه چیست؟

بعقیده بنده راهش پای کار آمدن مسئولین است. با تشکیل جلسات و سمینارهای تبلیغاتی نمیتوان جلوی فساد را گرفت.متاسفانه فساد به مذاق برخی افراد بسیار شیرین آمده و زمانیکه در مقابل خود مانع و دست اندازی نمی بینند با ولع اشتهای سیری ناپذیرشان به سمت رانت خواری و توسعه فساد اقتصادی میل بی باکانه تری پیدا می کند در حالیکه قانون همه ی راهها را مشخص کرده .اگر مسئولین قانونمند باشند و التزام عملی به قانون داشته باشند و مکانیزمی با ضمانت اجرایی خلل ناپذیر ایجاد شود و بدون ترس و دغدغه و از بین بردن فضای ملاحظه کاری با تخلفات مقابله و برخورد قاطع بشودخود به خود شاهد سیر نزولی فساد و بهبود وضع اقتصادی کشور خواهیم بود .

-نقش جامعه دانشگاهی و تشکل های دانشجویی در این جنگ اقتصادی چیست؟

ابتداءا باید عرض کنم هدف پایه گذاری دانشگاهها در جهان رفع مشکلات جامعه در جمیع جهات و گسترش علوم و صنایع و تامین تمامی نیازهای مردم بوده و هست و این مهم محقق نمیشود مگر با اهتمام ویژه اساتید و دانشجویان در یادگیری و یاد دهی علوم روز و گسترش روحیه تحقیق و نوآوری در ابعاد مختلف علمی و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای فنی ،اصولی و اجرایی در جهت رفع مشکلات.مثلا اگر امروز با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم باید چاره یابی آن در دانشگاهها و توسط دانشجویان و پژوهشگران و اساتید محقق صورت بگیرد و نسخه ی اجرایی آن به دولت و مسئولان امر ارائه شود . این مهم ترین نقش دانشجویان و دانشگاهیان در این مقطع حساس است.

-وظیفه مردم در شرایط بد فعلی اقتصادی چیست؟

شرایط مساعد باید توسط قوه مجریه با حمایت و همراهی تنگاتنگ دو قوه دیگر کشور ایجاد شود و در هیچ عرصه اقتصادی مگر بر حسب ضرورت بخش خصوصی شاهد رقابت بخش دولتی با خود نباشد تا مردم و بویژه سرمایه داران با اطمینان خاطر ثروت خود را به سمت تولید و اشتغال مولد هدایت کنند. متاسفانه اکثریت شاغلین آزاد ما را دلالان تشکیل می دهند و نوسانات شدید بازار ارز بیشتر به این امر دامن میزند و بهمین علت میبینیم افراد سرمایه های خود را بیشتر جهت خرید و کنز اقلام خاصی مانند فلزات گرانبها و خودرو و سایر محصولات به امید گرانتر شدن و کسب سود بیشتر در آینده مورد استفاده قرار می دهند که همین امر بواسطه کاهش عرضه ی کالاهای مذکور به گرانی ها دامن میزند که رعایت این مهم می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور داشته باشد. در کل پیشنهاد اینجانب این است که دولت ساز و کار لازم را ایجاد کند تا مردم و بخش خصوصی به نسبت توانی که دارند در ایجاد اشتغال و تولید گام بردارند.

-راهکار شما برای این شرایط و اوضاع اقتصادی چیست؟

به بخشی از راهکارها در قالب پاسخ سوالات قبل اشاره شد ولی در کنار آن بعقیده اینجانب باید شفاف سازی اطلاعات مالی همه دستگاهها و نظارت بردرآمد همه ی اقشار مردم بویژه صاحب منصبان در دستور کار قرار بگیرد و با وضع قوانین جدید توسط مجلس شورای اسلامی و نظارت ویژه مجلس با استفاده از اهرم های نظارتی که در ید آنهاست این مهم محقق گردد. نباید نظارت آنقدر ضعیف باشد که فلان مسئول که ساک بدست آمده پس از گذشت چند سال با تریلرها برود.حداقل این مشکل باید حل شود و تعارفات کنار گذاشته شود و بجای آنکه دولت ها و جناح ها از این کمبود و ضعف به نفع جریان متبوعشان استفاده کنند قبلا توسط نهادها و افراد مسئول رسیدگی شود.

-پذیرفتن لایحه fatf از سوی ایران چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار مورخ 30 خرداد امسال با نمایندگان مجلس عنوان فرمودند این نسخه ها توسط معدود کشورهایی و با جهت نیل به اهداف خاص تنظیم می شوند و صرفا جهت بهره برداری خودشان این نسخه را در جهان ترویج و تجویز .کردند ببینید سازمان مبارزه با پولشویی یا fatf در سال 1989 به بهانه ی مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی توسط گروه موسوم به g7 متولد و پا به عرصه وجود نهاد که به گفته ی خودشان قرار بود یکی از وظایف آن مبارزه و تحریم تروریسم باشد ولی میبینیم در همین سالها تروریسم در جهان بنحو فزاینده و چشمگیری گسترش یافت و این شجره خبیثه روز بروز مدرن تر و مسلح تر به ویژه در منطقه خاور میانه روزگار دهها میلیون کودک و پیرو جوان و زن و مرد را تباه و ویران کرد و به خاک و خون کشید و گروههای نو ظهور دیگری نیز قارچ گونه سر بر اورد و جالب اینجا است که آخرین گروه تولد یافته توسط آمریکا یعنی داعش با حمایت سر سپردگان امریکا در منطقه کشورهای سوریه و عراق و لیبی را ویران نمود و دولت های تروریست امریکا و اروپا و همپیمانانشان با حمایت از تروریست ها بیش از چهار سال است که یمن را به دریای خون و قتل و کشتار تبدیل کرده اند اما اثر و نشانی از نقش سازمان fatf برا مقابله با این خون خواری ها و نسل کشی های بی رحمانه دیده نشده ولی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در راس مبارزه با تروریست است بعنوان یک گروه تروریستی در لیست سیاه خود قرار داده اند.بنابر این باید مطمئن بود پذیرش چنین لایحه ای هیچ منفعتی برای کشور ندارد بلکه بستر ساز نفوذ بیشتر دشمنان اهریمن و خون اشام در کشور و نهایتا تحمل خسارات بیشتر است بنابراین به گردانندگان این سازمان و سازمانهای مشابه باید گفت مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان.

-تاثیرات برجام بر وضعیت اقتصادی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنظر میرسد پاسخ این سوال را اگر به مردم شریف ایران بسپاریم بهتر است.ترجیح میدهم در این رابطه اظهار نظر نکنم.

-عملکرد تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط موجود را چگونه ارزیابی می کنید؟ ایا نیاز به تغییر در تیم اقتصادی دولت احساس نمی شود؟

تیم اقتصادی دولت را منفعل میبینم .تیم اقتصادی باید بصورت لحظه ای مترصد اوضاع باشد و چالشهای پیش رو را پیش بینی کند و برای حل مشکلات و جهش به سمت پیشرفتهای اقتصادی برنامه ریزی داشته باشد نه اینکه در مشکلات پیش آمده صرفا بدنبال تطهیر خود و راه در روی برای شانه خالی کردن زیر بار مسئولیت ها باشد.قطعا ادامه روند تیم فعلی اقتصادی به مصلحت کشور نیست و باید تیم قوی و غیر قابل نفوذ و مقتدری بر سر کار بیاید.

-سخن پایانی شما چیست؟

از بهمن ۵۷ که پرچم استقلال در این کشور بر افراشته شد شرایط کشور دگر گون شد و مردم ایران در برابر انتخاب عنوان استقلال برای این کشور در برابر قدرتهای زورگو هزینه های سنگینی پرداخت .امروز ما دو راه در پیش داریم یا حفظ استقلال کشورمان یا تسلیم محض و بدون چون و چرای امریکا بودن ما الان راههای بسیار سخت و شکننده را پشت سر گذاشته ایم و تثبیت شده ایم قدمهای پایانی برای رسیدن به قله قطعا دشوارتر است و دشمنان ایرانزمین هم بخوبی این رمز را می فهمند بنابر این تمام انرژی و دسیسه ها و فشارهای خود را برای جلوگیری از رسیدن ما به خط اخر پیروزی و بریدن مردم بکار می گیرند این است که باید با صبر و هشیاری همه دست در دست هم بدهیم تا این استقلال را که با بهای سنگینی بدست اورده ایم با کوتاه کردن دست خیانتکاران از دامن جمهوری اسلامی و مردم این کشور حفظ کنیم

با تشکر از شما که این فرصت را فراهم کردید در پایان دعا میکنم که خداوند مقام معظم رهبری و دوستداران اسلام و ایران و خادمان ملت ایران را بسلامت بدارند و دشمنان اسلام و ایران را خوار و ذلیل بگرداند ان شاء الله.

منبع:http://afsaranvelayat.ir/1995/55/%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AC%D8%B2-%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%82/