مرتضی ماندنی

اطلاعات در مورد شهرستان سپیدان

سپیدان الماس درخشان ایران:شهر اردکان، چه در تابستان و چه در زمستان، دارای جاذبه‌های فراوان توریستی و گردشگری است. در تابستان با آب‌وهوای خنک و باغ‌ها و رود و چشمه‌های فراوان، و در زمستان با سپیدی زیبای برف و پیست اسکی، پذیرای گردشگران است

جمعیت این شهرستان بر پایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۹۱٬۰۴۹ تن بوده‌است؛ که با ارتقا بخش بیضاء به شهرستان جمعیت ۳۹٬۸۸۳ تن از مجموع شهرستان سپیدان کم شد و جمعیت آن به ۵۱٬۱۶۶ تن کاهش یافت.

  • تقسیمات:بخش مرکزیدهستان خفری-دهستان کمهر-شهر: اردکان (فارس)--بخش همایجان ---هماشهر-دهستان سرناباد-دهستان شش پیرشهرستان سپیدان منطقه‌ای کوهستانی است و دارای ۱۲ قله بالای ۳٬۰۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد.
  • از جمله مناطق تفریحی این شهرستان عبارتند از:  کوه‌ها: کوه رنج، کوه برم فیروز، کوه اپتیموم-چشمه شش پیر-دریاچه برم فیروز-برم شش پیر
    آبشارها: آبشار مارگون، آبشار اپتیموم، آبشار چیکان، آبشار مورزیان----پیست اسکی پولاد کف-تربیت بدنی
    تنگه‌ها: تنگ تیزاب، تنگ غوره‌دان، تنگ آبسرد، تنگ بغدیون-چله گاه-امامزاده سلطان علی-شاه ابوالفتح-
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان:دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان واقع در شهر اردکان استان فارس در سال ۱۳۷۳ تأسیس گردید 
  • اردکان استان فارس در دامنهٔ کوه‌هاث زاگرس واقعه شده و به دلیل رودخانه‌ها و چشمه‌های آن و نزدیکی آن به شیراز محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و از جمله کارخانهٔ کبریت سپیدان و کارخانجات آب معدنی تبدیل شده‌است. در منطقهٔ سپیدان کارخانه‌های کامپوزیت‌سازی فراسان وفراپاکس، کارخانهٔ اخشان-وچندین شهرک صنعتی فعال از بارزترین کارخانه‌های این منطقه می‌توان نام برد.
    آب و هوای خنک منطقه در تابستان و کوه‌های پوشیده از برف در زمستان و جاذبهٔ گردشگری طبیعی منطقه و وجود پیست سوارکاری و پیست اسکی و مناطقی همچون تنگهٔ تیزاب و چله‌گاه رونق خاصی به صنعت گردشگری داده‌است.

در شهرستان سپیدان سه قوم اردکانی، لر و بیضاوی وجود دارد و از اقوام ترک و کرد تعداد محدودی دیده می شود.