حمید رابعی

فرصتهای شغلی ایجاد شده ناشی از سوء مدیریت مسئولان نظام

مسئولان این کشور اشتغالزایی با تاکسیهای اینترنتی را مایه فخر و مباهات خود دانسته و از سیصد هزار کشته و چند میلیون زخمی در اثر تصادفات جاده ای طی چند سال گذشته به عنوان سند ایجاد مشاغلی همچون سنگتراشی و روضه خوانی بر مزار و مجالس هفتم و چهلمشان یاد میکنند.

ایجاد فرصتهای شغلی از سوی دولتهای مختلف تعاریف متعددی به خود اختصاص داده که قصد بررسی آن را در این یادداشت ندارم. اما بررسی شغلهای پایدار و موقتی که در اثر سوء مدیریت مسئولان نظام طی سالهای اخیر درحال ایجاد شدن و ثبات نسبی است بسیار قابل تامل هستند

از مشاغل موقتی همچون قاچاق سوخت گرفته تا مشاغل دائمی تعمیرگاههای خودروهای درون سوز ، طیف وسیعی از مشاغل است که فقط سوء مدیریت در صنعت خودرو کشور باعث ایجاد و ثبات نسبی آن بوده است. مشاغلی که هیچ تعریفی در کشورهای توسعه یافته باوجود ارزش گذاری واقعی برای سوخت و توسعه خودروهای برقی برای آن موجود نیست .

در چرخه باطل این سیستم معیوب ، که حتی کمکاری ها و کاستیهای مسئولانش باعث ایجاد فرصت شغلی میشود ، چیزی جز هدر دادن عمر و سرمایه مردم و کشور نصیب نظام نخواهد شد. یکی دیگر از مشاغل پایدار ایجاد شده که منشاء آن سوء مدیریت در رده های سیاستگذار و بالای نظام در کشور هست چرخه معیوب نظام سلامت است الگوی تغذیه نامناسب مردم طی سالهای اخیر که پیامدی جز شیوع انواع بیماریهای قلبی و ریوی و دهان و دندان و … را در پی نداشته باعث سرپا ماندن چرخه اقتصاد هزاران بیمارستان و صدها هزار پزشک و پرستار در کشور شده است و باز هم این فرصتهای شغلی پایدار ناشی از مدیریت غلط در سطح کلان کشور بوده است.

متاسفانه طی سالهای گذشته ، مسئولان این کشور اشتغال پایدار را نه در کارگاه و کارخانه بلکه در سر چهارراه و کنار گذر جستجو کرده و تولید ملی را تحت لیسانس شرکتهای چینی و اروپایی تعریف کرده اند در این سیستم معیوب همه روزه انواع کمیسیون ها در شهرداریها با دریافت جریمه از صاحبان زر و زور برای طبقه کارگر ایجاد شغل میکنند.

مسئولان این کشور اشتغالزایی با تاکسیهای اینترنتی را مایه فخر و مباهات خود دانسته و از سیصد هزار کشته و چند میلیون زخمی در اثر تصادفات جاده ای طی چند سال گذشته به عنوان سند ایجاد مشاغلی همچون سنگتراشی و روضه خوانی بر مزار و مجالس هفتم و چهلمشان یاد میکنند. در تعریف مسئولان نظام در این کشور اگر حسن مدیریت باعث ایجاد یک شغل با هزینه ده میلیون تومان شود ، سوء مدیریت باعث ایجاد ده شغل با هزینه یک میلیون تومان میشود.