دکتر علی طاهری

راهکاری برای اصلاح قانون فساد رای انتخابات

قانون فعلی انتخابات که کاندیداها را ملزم به تبلیغ در یک زمان کوتاه می‌کند به دلیل آنکه پول عامل اول در تعیین برنده انتخابات است، فساد زاست. راهکار آن تناسب مدت زمان انتخابات با جمعیت هر حوزه است.

در خصوص وضعیت لیست و هزینه‌های تبلیغات راهکار پیشنهادی بنده اصلاح قانون انتخابات مجلس است.
به این شرح که زمان تبلیغات کلامی و رسانه‌ای کاندیداها (به جز تبلیغات شهری و میدانی) متناسب با تعداد جمعیت حوزه انتخاباتی کم یا زیاد شود.
الان مثلا شهرستانی مثل ورامین با جمعیتی حدود ۲۳۰هزار نفر یک نماینده دارد، و کاندیداها در مدت یک هفته فرصت دارند که صدای خود را به گوش حدود ۱۵۰هزار نفر رای دهنده برسانند.
در حالی که حوزه تهران جمعیتی بیش از ۱۵میلیون دارد و کاندیدا فقط همان یک هفته فرصت را برای بیان دیدگاه و نظراتش دارد. اینجاست که محل فساد و تبعیض شروع می‌شود.
چرا که هر کاندیداها برای اینکه صدای خود را به گوش مردم برساند تنها با صرف هزینه‌های میلیاردی به این مهم می‌رسد.
و هزینه‌های میلیاردی بدون اسپانسر مالی محقق نخواهد شد و اسپانسر هم بعد از انتخاب نماینده حتما به دنبال رانت و بهره خود است و این می‌شود #ریشه_فساد.
در صورتی که اگر قانون انتخابات به شرحی اصلاح گردد که در هر حوزه انتخاباتی کاندیداها متناسب با جمعیت حوزه زمان داشته باشند تا رزومه و گفتمان خود را به مردم عرضه نمایند، دیگر چنین فشار مالی برای دیده شدن نیاز نیست.
یعنی مثلا مدت زمان قانونی تبلیغات در تهران بجای یک هفته سی هفته می‌شد.
حال ممکن است ایراد گرفته شود که شهر نمی‌تواند سی هفته زیر پوستر و تراکت فشار تحمل کند، که جواب این خواهد بود که تبلیغات در ۲۹هفته از این ۳۰هفته فقط به صورت رسانه‌های مجازی و سخنرانی‌های مسجدی و هیاتی و مدرسه‌ای مجاز است و کاندیداها فقط در یک هفته مانده به روز رای گیری اجازه دارند که با پوستر و بنر تبلیغ کنند.
موضوع فوق یکی از گفتمان‌های جدید اینجانب است که در صورت موفقیت در کارزار انتخابات به طور جدی در مجلس دنبال خواهم کرد.