جواد زبردست گشتی

نگاهی به شعار جوانگرایی و وضعیت حال جوانان گیلانی

شما باید پاسخگو باشید که در طول مسئولیت خود در این استان و در این دو شهرستان چرا تصمیمات اشتباهی اتخاذ نموده اید که کار ما به اینجا رسیده است؟ از شما دکترهای درس نخوانده و مدعی این دو شهرستان می خواهم حتی برای یکبار هم شده است در طول چند دهه مسئولیت شما در این استان و کشور، برای یکبار قلم بردارید و

هر از چند گاهی که در خیابانهای شهر فومن و روستاهای آن گذر می کنم، می بینم که در گوشه ای از این شهر و در داخل قلیانسراها اجتماع کرده اند و چند به چند در حال گپ و گفت هستند.
چون شهرکهای صنعتی این مرز و بوم تعطیل است، چون سالنهای ورزشی رایگان برای ورزش این جوانان نداریم، چون استخرشنای رایگان برای شنای این جوانان نداریم، چون شغل مناسبی برای مشغول شدن این جوانان نداریم، چون کسب و کار در محیط پیرامون ما رونقی ندارد، چون هیچگونه سرگرمی و تفریحی برای این جوانان نداریم و چون هایی از این قبیل!
اگر جوانان ما شغل مناسبی داشته باشند و مجبور باشند ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شوند و به محل کار خودشان بروند قطعا وقتشان را تا نیمه های شب و تا سحرگاهان در قلیانسراها سپری نمی کنند. اما بنده مدتها است که برای پیدا کردن همین جوانان و مطالعه عمیق خواسته های جوانان و ورود به عمق گفتار و تفکرات همین جوانان به مکان تجمع جوانان مراجعه می نمایم. بعد از سالها تحقیق و مطالعه یاد گرفته ام که تصمیم گیری در پشت دربهای بسته، تصمیم گیری مناسبی نخواهد بود، در کتب و مراجع علمی بسیاری خوانده ام که برای انجام یک پژوهش علمی مثلا پژوهش علمی از نوع «تحقیق قوم نگاری» ، محقق باید با افراد جامعه آماری و مورد مطالعه خود زندگی کند و حتی در جایی، در شرح شیوه تحقیق محققی که بابت «بررسی مشکلات زندانیان یک کشور» پژوهشی را انجام  می داد، خواندم که نوشته بودند پژوهشگر برای اینکه بتواند به داده های درست تحقیق (بررسی مشکلات زندان همان کشور) برسد خود را آماده می کند تا بمدت ۶ ماه بعنوان یک زندانی در داخل بندهای زندان، حضور پیدا کند تا دقیقا بتواند به ذات اطلاعات مورد نیاز پژوهشش برسد. آیا شما می دانید مشکلات جوانان چیست؟ آیا شما می دانید که جوان چگونه زمان خودش را سپری می کند؟ آیا اصلا شما حاضر هستید در بین جوانان حضور پیدا کنید؟ آیا اینگونه نیست که شما فقط در ایام انتخابات به یاد جوانان هستید و شعار جوان جوان را سر می دهید؟ آیا بغیر از این است که همه شما که امروز شعار جوانگرایی می سرایید، بیش از چند دهه سابقه مدیریتی در این مرز و بوم داشته اید ولی برای جوانان کار مفیدی انجام نداده اید؟

اما سوالات و خواسته های جوانان این است که:
۱- برای جلوگیری از افزایش سن ازدواج در میان جوانان گیلانی، جلوگیری از کاهش ۳ درصدی ازدواج و همچنین جلوگیری از افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ طلاق چکار کرده اید و برنامه آینده شما چیست؟
۲- برای کاهش سایه سنگین و منحوس رکود بر پیکر اقتصاد گیلان و آسیبهای گزافی که خود مستقیما زاده همین بلیه رکود اقتصادی هستند و جلوگیری از سیل مهاجرت گسترده جوانان از روستاها به حاشیه شهر و تبعاتی که از آن می زاید، چکار کرده اید و برنامه آینده شما چیست؟
۳- برای جلوگیری ازآسیبهای عدم وجود شغل مناسب، عدم وجود امنیت شغلی، و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری در گیلان و شهرستانهای فومن و شفت ( افزایش رتبه بیکاری گیلان از ردیف دوم کشوری به ردیف هیجدهم) چه حرفی دارید، چکار کرده اید و برنامه آینده شما چیست؟ البته این در حالیست که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، گیلان را بهترین استان در بهبود فضای کسب و کار شناخته است!!
۴-برای مسکن جوانان چکار کرده اید و چه طرح و برنامه ای در آینده دارید؟
چرا اینهمه جوان مستعد و کوشا را بحال خود رها کرده اید؟ شما باید پاسخگو باشید که در طول مسئولیت خود در این استان و در این دو شهرستان چرا تصمیمات اشتباهی اتخاذ نموده اید که کار ما به اینجا رسیده است؟ از شما دکترهای درس نخوانده و مدعی این دو شهرستان می خواهم حتی برای یکبار هم شده است در طول چند دهه مسئولیت شما در این استان و کشور، برای یکبار قلم بردارید و بنویسید تا ما ببینیم چه می نویسید و آیا اصلا نوشتن را بلد هستید؟ جوانان نیک می دانند که شما ارزش علم و دانش و جوانان تحصیلکرده دانشگاهی را نمی دانید، چون خیلی از شما مدعیان شبب خوابیده و روز بعدش دکتر شده اید! دکترهای قلابی این شهر را همه می شناسند و امروز جایی برای مانور دادن شما دکترهای قلابی و عناوین قلابی دیگر نیست!

اجازه بدهید جوان برای خودش تصمیم بگیرد و برای جوانان این مرز و بوم هم شعور قائل بشوید و اجازه بدهید تا جوانان خودشان سرنوشت خودشان را رقم بزنند، چون که شما در چند دهه گذشته فرصت زیادی داشته اید و مدیر، مدیر کل، فرماندار، نماینده مجلس و… بوده اید ولی نتوانسته اید کاری در خور و شان جوانان این مرز و بوم انجام بدهید! چون کاری از شما ساخته نیست فقط تقاضای عاجزانه داریم که ما را به حال خودمان رهایمان کنید!
اینان (جوانان) آینده سازان مملکتند، بقول حماسه سرای توس:

جوانان دانای دانش پذیر

سِزَد گر نشینند بر جای پیر