اسماعیل علی محمدی(رودسرگیلان)

نقش تعاونی

ایران دارای یک برنامه است. هدف این برنامه گسترش بخش تعاونی به میزان 25درصد تولید ناخالص داخلی است که این برنامه کوچکی نیست. درحال حاضرسهم بخش تعاونی با 5 برابر افزایش به اقتصاد ملی از 5درصد تولید ناخالص داخلی است.

ایران دارای یک برنامه است. هدف این برنامه گسترش بخش تعاونی به میزان 25درصد تولید ناخالص داخلی است که این برنامه کوچکی نیست. درحال حاضرسهم بخش تعاونی با 5 برابر افزایش به اقتصاد ملی از 5درصد تولید ناخالص داخلی است.


در راس این برنامه هدف رشد اتاق تعاون ایران است. در سال 1994 با تاسیس سازمان ملی فراگیر مسوولیت اتاق بیشتر شد تا فعالیت همه اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی را بدون در نظر گرفتن نوع فعالیت و اندازه آنها، مورد بررسی مستقیم خود قرار دهد.


دامنه فعالیت اعضای اتاق تعاون در سطح ملی و سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی تعاونی است. اعضای اتاق تعاون موظف هستند فعالیت خود را در چارچوب خط‌مشی‌های اقتصادی و سیاسی ایران به کار گیرند.


فعالیت اتاق تعاون باید با مسوولیت‌پذیری نسبت به ایجاد شرکت‌های تعاونی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه، همچنین مشاوردهی و صادرات شرکت‌های تعاونی به خارج از کشور، به توسعه تعاون منتهی شود. اتاق تعاون با موفقیت در برپایی نمایشگاه با هدف معرفی قابلیت‌های بخش تعاون در داخل و خارج از ایران سازمان نقش خود را به عنوان ترویج نقش تعاونی‌ها در سطح ملی به پایان رسیده می‌بیند.


بخشی از اهدافی که اتاق تعاون دارد، هموار کردن راه برای تبلیغات صادرات تعاونی است. برای نمونه می‌توان گفت هماهنگ کردن همکاری میان شرکت‌های تعاونی و استفاده از پتانسیل‌های فردی برای برگزاری نمایشگاه‌های دایمی از طریق مطالعات امکان‌سنجی منطقه‌یی است. خصوصی‌سازی کسب‌وکار به نفع شرکت‌های تعاونی از دیگر وظایف اتاق تعاون برای اجراست. از دیگر وظایف مهم اتاق تعاون، می‌توان به اقدام به عنوان یک واسطه در ایجاد سرمایه اشاره کرد که هر دو منابع مالی و بین‌المللی قابل دسترس و در اختیار شرکت‌های تعاونی است. بخش مالی اتاق کار تعاون به فعالیت‌های بانک توسعه تعاون و توسعه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در ایران بستگی دارد. ضمن آنکه اتاق تعاون ایران مسوولیت دارد تا مرکز آمار و اطلاعات تعاونی‌ها را به عالی‌ترین درجه ارتقا دهد.


در نهایت اتاق تعاون ایران بیش از 165هزار اقتصاددان با 25میلیون اعضا در سراسر کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی شامل کشاورزی، مسکن، فرش دستباف و شیلات دارد و ساختار آنها برپایه اتاق‌های استانی در 31 استان ایران است.


علاوه بر اهداف و وظایفی که برای اتاق تعاون در نظر گرفته شده، هدف دیگر رشد سهم تعاونی‌ها به اقتصاد ملی است. کمک غیرمستقیم تعاونی به بهبود معیشت شهروندان ایرانی خواهد انجامید. با فعال شدن بخش تعاون نگرانی دولت نیز کمتر خواهد شد و نقشی از اتاق تعاون که در آخر می‌توان برشمرد در حمایت از کارگران است و خدماتی ازجمله آموزش کارگران، مدیران و... به عنوان عضو شرکت‌های تعاونی باید ارائه شود.