مهدی فاتحی نیا

به همدیگر زندگی هدیه دهیم

کار خیر فقط در ساخت مدرسه و بیمارستان و کمک به نیازمندان نیست. یک کار خیر خیلی مهم جلوگیری از بیمار شدن یا گرفتار شدن دیگران است.

به نام خدا

به همدیگر زندگی را هدیه دهیم

"بدین سبب بر بنی اسرائیل حکم نمودیم که هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده. و هر آینه رسولان ما به سوی آنان با معجزات روشن آمدند سپس بسیاری از مردم بعد از آمدن رسولان باز روی زمین بنای فساد و سرکشی را گذاشتند" آیه 32 سوره مائده

این آیه یکی از آیاتی است که در جامعه ما زیاد به کار برده می­شود. وقتی که قرار است یک جوان اعدام شود، عده زیادی زیادی پادرمیانی می­ کنند و این آیه را به اولیای دم یادآوری می­کنند. گاهی اوقات بیماران سرطانی و دیابت و ... با تبعیت از همین آیه مورد توجه بسیاری از انسان­های خیر و نوع دوست قرار می­گیرند. هر کدام از اینها در جای خودش بسیار ارزشمند است. اما کمتر به قسمت اول آیه توجه می­شود. روزانه تعداد زیادی از هموطنان ما در کشور جان خود را از دست می­دهند که در شرایط عادی می­توانستند طول عمر بیشتری داشته باشند. وقتی که یک نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می­دهد من باید از خودم بپرسم که نقش من در این آلودگی چقدر بوده و بپذیرم به همان میزان در مرگ این انسان و مسائل مرتبط با آن مسئول هستم. وقتی که آمبولانس در ترافیک گیر می­افتد و بیمار درون آمبولانس به خاطر دیر رسیدن به بیمارستان می­میرد، آیا ما به خاطر فرهنگ رانندگیمان مقصر این حادثه نیستیم. اگر من به عنوان استاد دانشگاه در تربیت دانشجویانم دقت نکنم و مهندسی که تحویل جامعه داده ایم با ساخت و ساز غیر اصولی باعث مرگ دیگران شود، آیا من هم به سهم خودم مقصر نیستم؟ وقتی داریم به یک فرد سرطانی یا .. کمک می­کنیم بهتر است از خودمان بپرسیم که سهم ما در ابتلای این فرد چقدر است؟ قطعا عده ای سهمشان کم است و عده ای به خاطر مسئولیتشان سهمشان زیاد است. اما فاجعه زمانی است که هرکدام از ما گمان کند که خودش هیچ نقشی در این معضلات نداشته است. بهتر است قبل از آن که برای افراد گرفتار شده دل بسوزانیم به این فکر کنیم که با رفتارهای درست خودمان زندگی را به همدیگر هدیه دهیم. اگر هرکدام از ما قبول کنیم که کارهای خوب و بدمان، هرچند به ظاهر اندک، روی سرنوشت دیگران تاثیر گذار است و سرنوشت همه ما هم به همدیگر وابسته است، می توانیم زندگی بهتر از آنچه امروز داریم داشته باشیم..